Monday, January 30, 2012

8 joogatarkust külmetuse võitmiseks

Sellest ajast peale kui joogaarmastusest minu elus pühendunum joogaliku eluviisi armastus sai pole ma väga külmetustõbede käes vaevelnud. Aga mõni päev tagasi helistas keha mulle vaikset äratuskella. Ja pole ka ime, sest märkamatult olin ma viimastel nädalatel paraja portsu oma energiast panustanud muretsemisse. Muretsemisesse kuidas käsilolevate projektidega ajaliselt valmis jõuda ja kas mul tuleb piisavalt kreatiivseid ideid nende tarbeks. Ja kui tuleb siis kas ma ikka oskan neid reaalsesse vormi võluda. Ja kuidas läheb külluse kogumisega ühe igatsetud kursuse kogemiseks.

Nii ma siis selle destruktiivse energia sees istusin aga õnneks andis keha kohe kiiresti väikse müksu ja ei lasknud mul sinna pikalt praadima jääda. Ma olen talle väga tänulik, et ta seda nii leebelt ja õrnalt läbi nohu ja kerge kurgukäheduse tegi. Selle asemel et palaviku ja suurema ebamugavusega täielikult jalust niita. Ja ma olen tänulik ka selle eest, et oma energia- ja mõttesuunal sabast kinni sain. Sest muretsemine (ükskõik mille pärast) on absoluutne energia raiskamine. Ja samal ajal on see ka vibratsioon ja see, mida sa tulevikku lood. Nii et targem on see kohe armastuseks ja usalduseks ümber pöörata. Ja siis tuleb kõik ise õigel ajal ja õiges tempos. 
Aga õnneks on joogidel head nipid kuidas külmapisikud eemale tõrjuda:


1. Hinga tuld
Tulehingamine on üks kundalini jooga põhilistest hingamistehnikatest. See on tugev puhastav tehnika, mis viib sinu kehast välja jäägid ja toksiinid ning “põletab ära” lima. Nohuga tulehingamist tehes saab enamasti kohe mõnusa leevenduse: nina läheb lahti ja pea selgeks-kergeks.

Kõige ideaalsem on muidugi seda õppida tunnis koos õpetajaga aga viimases hädas võid ka üksi proovida :) Istu nii, et su selg on täiesti sirge ja käed puhkavad põlvedel. Sule silmad ja vii nende fookus kulmudevahelisse punkti. Hakka rütmiliselt hingama läbi nina nii et välja hingates liigub su naba selja poole ja sisse hingates “lõdvestub” tagasi ette. Hoia tähelepanu väljahingamisel ja luba sissehingamisel  toimuda  iseenesest . Sisse- ja väljahingamine on võrdse pikkusega ja tempo umbes 2-3 hingamist sekundis. Tulehingamine meenutab natuke seda kui koer midagi nuusib, aga see on jõulisem ja kontsentreeritum.
Hinga niimoodi 3 minutit (pane telefon või köögikell lõpetuseks vaikselt “äratama”), siis hinga sisse ja hoia hinge umbes 10 sekundit sees. Hinga välja, keera peopesad põlvedel ülespoole ja tunneta, mis su kehas (ja ninas :) toimub.

2. Paratsetamooli asemel: Sitali hingamine
Kui sul on juba ka palavik tõusnud, siis soovitavad joogid teha Sitali hingamist. See on jahutav ja “tabletivaba” palavikulangetusmeetod.
Istu ikka jälle sirge seljaga, suletud silmad kergelt kulmude vahele suunatud. Tee oma keelest kausike nii et keele küljed tõusevad ülespoole ja too keeleots natuke huulte vahelt välja (Kui sinu keel ka ei oska kausikest teha nii nagu minu omagi, siis suru ta huulte vahel lihtsalt nii kausjaks-kaardu kui saad). Hinga sisse läbi keelekausi, sulge suu ja hinga välja läbi nina. Niimoodi 3 minutit ja lõpus sisse hingates hoia hinge natuke sees. Siis lõdvestu ja jälgi endas toimuvat.

3. Rüüpa jalopenopiima
Üks lugu räägib sellest kuidas Yogi Bhajan läks kord oma sõbrale külla ja avastas, et sõbra naine lamab voodis haigusest läbini nõrk ja kurnatud ning valmis end sellest elust minekule sättima. Yogi Bhajan palus sõbral keeta jalopenopiima, jootis selle lonkshaaval naisele sisse ja juba mõne hetke pärast oli naine rõõmus ja terve.

Tükelda 3-5 jalopenot ja kuumuta koos tassitäie piimaga. Joo väikeste lonksude haaval või kui sa pole harjunud teravat sööma-jooma, siis joo läbi kõrre. Mina ei suunud poest värskeid jalopenokaune leida ja tegin piima 2 tšillikaunaga (mis teoorias peaksid olema pisut teravamad kui jalopenod). Tuli väga tuline ja mõjus väga turgutavalt-ergutavalt-soojendavalt-selgendavalt. Ja muutus ametlikult mu kõige lemmikumaks piimajoogiks üldse.

4. Tassike Yogi teed
Yogi tee on hea igasuguse hingamisteede- ja limaskestapisikute eemalepeletamiseks. Vahel soovitatakse tervenemise toetamiseks isegi 3 päeva paastuda ja juua sel ajal ainult yogi teed. On tehtud katseid, mis näitavad, et yogi tee joojad hoiavad endast eemal ka gripi ja kõikvõimalikud muud nakkused.

“Must pipar puhastab verd, kardemon käärsoolt. Üheskoos toetavad nad ajurakkude tööd. Nelk on närvisüsteemi jaoks, kaneel luude jaoks. Ingver tugevdab närvisüsteemi ja peletab külmetusi, grippi ja nõrkustunnet. Piim aitab kehal vürtse omastada ja hoiab kõhtu ja seedetrakti ärritumast. Must tee on kõikide koostisosade katalüsaatoriks.” - Yogi Bhajan

Võta 300 ml vett, 3 nelgitera, 4 rohelise kardemoni seemet, 4 tervet musta pipra tera, pool kaneelipulka, 1 viilakas ingverijuurt, ¼ tl musta teed, 100 ml piima. Keeda vürtse 10-15 minutit. Lisa must tee ja lase 2 minutit tõmmata. Lisa piima ja lase tõusta keemiseni. Sel hetkel kui kogu kupatus keema hakkab, tõsta tulelt ära, kurna ja lisa mett.
Yogi tee vürtsisegu saab osta ka ökopoodidest, siis ei pea ise nii palju mässama. Tuleb vaid musta teed ja piima lisada.
P.S: paljud joovad yogi teed ainult vürtsi-piimaseguna aga Yogi Bhajan on originaalretseptis öelnud, et väike kogus musta teed kogu kupatuses on väga vajalik, et kõiki neid maitseosi omavahel siduda ja esile kutsuda.

5. Ingveri-sidrunijook meega
Ingverit on aastatuhandeid kasutatud nii vürtsi kui arstirohuna. Kunagi oli see lausa väärt oma kaalu kullas. Ingverijuur toidab ja toetab närvisüsteemi, annab energiat, leevendab valu, väsimust, palavikku ja köha. Sidrun puhastab verd ja kuigi ta on ise happeline, muudab vere aluseliseks. Nende kahe tegelase kasulikke omadusi võibki jääda üles lugema, aga mõnusam on lihtsalt endale üks maitsev ingveri-sidrunijook keeta.
Riivi jupp ingverit tassi sisse, pigista värskest sidrunist mahl peale ja vala kuum vesi peale. Las natuke tõmbab ja siis saad mett hulka segada ning rüübata.

6. Ingveri-mee-kurkumi ravisegu
Üks võluvürts, millel ka kümneid tervendavaid mõjusid, on kurkum. Põletikuvastane, hästi kasulik nahale ja limaskestadele. Ja kui seda segada veel ingveri ja meega, ongi tervisekompott valmis.
Riivi jupp ingverit, lahusta kuumas vees natuke kurkumit (kurkum vajab tervistavate omaduste avamiseks kerget kuumutamist), sega kokku ja maitsesta meega. Ja ampsa mõned lusikatäied. Seda segu hoiavad mõned külmade maade joogid talv läbi käepärast ja kasutavad mitmekülgse arstimina.

7. Määri ninna ja kurku seesamiõli
Kui nina on nuuskamisest kuiv, siis seesamiõli pehmendab, toidab ja ravib. Joogid on seda sees-ja välispidiseks tervendamiseks kasutanud juba aastatuhandeid. Ja ka täitsa tavalises apteegis on seda ninaspreina olemas (aitäh Aale-Triinule selle avastuse eest :)

8. Sibulamahla-mandliõli jalamassaaz
Lase end poputada jalamassaaziga. See rahustab närvisüsteemi, stimuleerib-tervendab kõiki siseorganeid ja toob kergendust palavikunõrkusebamugavusse. Eriti raviv on nii kui lased massaaziõlina kasutada värskelt sibulastpressitud mahla ja mandliõli segu.

Aga eelkõige pea meeles ikkagi seda, et kõik terviseteemad tulevad meile mingi sõnumiga. Võta endale aega oma keha ja hinge kuulamiseks ja püüa mõista, mis osad endast oled sa viimasel ajal tähelepanuta jätnud. Ja kui sa need osad oled üles leidnud, siis ära tõrele endaga, et kuidas sa need üldse vahepeal unustada võisid. Sa peaksid olema iseenda kõige suurem sõber ja fänn. Pealegi aegajalt on hea kogeda tasakaalutust, et mõista tasakaalu võlu. 

Palju armastust, tervist ja küllust sulle,


No comments:

Post a Comment